zaterdag 13 augustus 2011

Franco Micalizzi - Mara´s Theme (1976)

In onderste muziekfragment horen we de "flexatone",



Flexatone

de kalimba (duimpiano) en vele vele anderen:

donderdag 11 augustus 2011

Schalmeienkapelle Rossow

Via facebook werd mij aan de hand van een foto de vraag gesteld hoe dit instrument heet, dit is dus nu een schalmei..



Update: oeps, we hebben iemand boos gemaakt:

Hello again.

Some people call it SCHALMEI - but it's not true!!!
The real Schalmei is blown like a OBOE - for example look at the renaissance-Instrument
from MOECK - www.moeck.com .

Look at the firm Martin - or wikipedia please.

YOUR Instrument - this Martin-Trumpet was created
by Max B. Martin here in Germany.
I wrote: The firm still exists. The firm was founded in 1905.
I gave you the www-adress.

wkr. ***********

Musik-Mewes


De waarheid ligt in het midden. Soms heeft een instrument meerdere namen en soms hebben twee verschillende instrumenten dezelfde naam. De muziekgeschiedenis staat bol van de historische misverstanden die niet meer uit te bannen zijn. Zo kan met een cymbaal zowel een soort bekken als een snaar-instrument bespeeld met hamertjes bedoeld worden en is een "engelse hoorn" een alt-hobo. Niet druk om maken dus...

dinsdag 9 augustus 2011

F**** the meaning of life

Ja, ze staan niet allemaal op dit blog, maar wel op facebook... Hier is in ieder geval het droedeltje waar ik de afgelopen drie dagen tussen de bedrijven mee bezig was. Mijn huisgenote maakt mandala's en patchworks om alles om zich heen te vergeten. Ik ben toch anders ingesteld. Niet dat tekenen mij niet aantrekt, maar ik zou willen dat ik het beter kon... Plakken en knippen met plaatjes uit tijdschriften heb ik ook weleens gedaan, ook erg leuk, maar het liefst doe ik het met geluid. Meestal begin ik eerst met het verzamelen van fragmenten.

Deze keer ben ik door al mijn mapjes gegaan op zoek naar samples die het uiteindelijk niet gehaald hebben. Een enkel geluid was ook al in een andere droodle te horen (maar dan moet je wel goed luisteren).

offline


Ik zal eens kijken of ik niet een mooi overzichtje van alle droodles kan maken hier...

Afgelopen weekend maakte ik er ook nog een met een combinatie van nieuwgeknipte samples en overgebleven oud materiaal:

offline

update 13 oktober 2018, op dit moment lijken alle droodles van augustus 2011 verloren gegaan

Tubular Bells by the Brooklyn Organ Synth Orchestra



Filmed and Directed by Amy Hobby.
Edited by Tony Zajkowski.

Over 20 different NYC female keyboardists playing vintage keyboards at Joe McGinty's Carousel Studio in Brooklyn, NY.

Available on iTunes!

http://itunes.apple.com/us/album/tubular-bells/id398862997

Featuring:

Kaia Wong (Mixel Pixel)
Kelly Rae Kerwin (Private Income)
Natasha Bartolf
Joanna Choy (Spray Paint Star)
Amy Merril (Mia Riddle)
Greta Gertler (The Universal Thump)
Supercute!
Anna Copa Cabanna
Rolyn Hu (True Primes)
Sondra Sun-Odeon (Silver Summit)
Michi Turner (Crash Diet Crew)
Katia Floreska (The Tall Pines)
Natalie Weiss (Unicornicopia, Camp Wanatachi)
Wendy Ip
Alice Cohen
Yvette Perez
Kelly Vaughn-Kauffman (Winstron Troy)
Yvette Perez (H*E*R)
Hula Hoop Harlot Melissa-Anne
Alix Brown (Golden Triangle)
Leah Cary (Girl Crisis)
Caitlin Jemison (Queen Of Sibyls)

Instruments featured:

Hammond M3 Organ
Fender Rhodes
Oberheim Xpander
Dave Smith Instruments Poly Evolver Keyboard
Steinway Upright Grand Piano
RMI Keyboard Computer
Jenco Celeste
Baldwin Electric Harpsichord
Bebot
Magical Musical Thing
Thingamagoop
Hohner Clavinet D6
Casio CZ-101
Wurlitzer Electric Piano
Conn Electric Band
ARP 2600
ARP Omni
Suzuki Omnichord
Yamaha CS-01
Yamaha TX802
Vox Continental
Fender Starmaster
Farfisa Combo Compact
Buzzing Bee
Optigan
Stylophone
Toy Piano
360 Systems Digital Keyboard
Hammond Synthesizer
Gibson Clavioline
Moog Little Phatty
MiniMoog
Mellotron
Mass-Rowe Vibrachime

zaterdag 6 augustus 2011

dinsdag 2 augustus 2011

Aflevering 49: Nederland door de Nederlanders

Bijna een eeuw lang aan opnamen: van 1919 tot heden uitgespreid over een podcast van ruim twee uur. Liedjes en enkele sketches over Nederland door Nederlanderse zangers en zangeressen. Voor wie nieuwsgierig is:

donderdag 21 juli 2011

Vreemde Geluiden terug als programma?

Misschien is het alleen maar een manier om een zomervakantie door te komen die een iets andere loop neemt dan ik verwacht had, maar ik denk er serieus over om "Vreemde Geluiden" terug te laten komen als (radio)programma. Alleen zie ik tegen de verplichting en verantwoordelijkheid op om iedere week een programma klaar te hebben voor een daadwerkelijke radio-uitzending. Dus wat zouden jullie vinden van een wekelijkse thema-podcast met veel ongebruikelijk audio/muziekmateriaal, te downloaden/beluisteren via Facebook en deze site. Als ik hiermee twee of drie mensen blij maak, ga ik ervoor.

I'm tempted to make a weekly dutch podcast with unusual sounds and music with a different theme each episode, for at least for the coming two months. It would be a bit like the radioshows I used to do on Radio Zwolle (in collaboration with Ton "Rückert, Remco Takken, Martinka van Noorloos, Marco Kalnenek and Roel van Olst) Who would be interested? If two people or more promise to actually listen to it, the show will be on.

maandag 6 juni 2011

Uitschakeling remmingen en zelfcontrole tijdens improvisatie

Hersenonderzoek met betrekking tot muziek blijft mij fascineren. Hier is een artikel over wat er gebeurt tijdens het improviseren:

When the Melody Takes a Detour, the Science Begins

Wat er precies gebeurt is uiteraard niet bekend maar wèl wijst een onderzoek aan dat bij improvisatie door een ervaren musicus, delen van de frontale cortex actiever worden die te maken hebben met zelf-expressie en dat gebieden die een rol spelen bij remmingen en zelfcontrole zo goed als uitgeschakeld worden.

Dus we hebben helemaal geen alcohol nodig. Hier is een korte improvisatie na het lezen van het artikel. Proost!

offline en moeilijk te achterhalen welke opname dit geweest moet zijn

Dat het in staat zijn tot improvisaties jaren van muzikale oefening vergt waag ik als muziekpedagoog te betwijfelen. Ik laat kinderen ook improviseren op akkoordenschema's en de resultaten zijn verrassend, ook zij het in mindere mate bij kinderen die nìet op muziekles zitten. Misschien is dat omdat kinderen een grote drang tot zelfexpressie hebben en minder remmingen en zelfcontrole hebben dan volwassenen, of in ieder geval een lagere drempel hebben tot ongeremde zelf-expressie?
Het verschijnsel van kleuters die nog niet kunnen lezen of schrijven, maar die wèl hele liedjes ter plekke improviseren is iedere muziekdocent die met kleuters werkt bekend...

zondag 5 juni 2011

Etudes voor fluiten en electronica

Soms dan kan ik niet ontsnappen aan de wens een "echte" componist te zijn, u weet wel met noten, doordachte structuren, klankleuren en zo. Meestal blijft het bij aanzetjes die ik nooit afmaak en uiteindelijk val ik weer terug op de werkjes die je in een paar uur op de computer in elkaar zet. Met dit stukje echter, ben ik alweer een week bezig. Ik schrok eigenlijk toen ik een eerdere versie ervan opnam en terugluisterde. Ik realiseerde me dat ik een aaneenschakeling van simpele drieklanken niet eens meer op "toelatingsniveau" (conservatorium) kon spelen. Zo lang was het al geleden dat ik serieus op techniek en toon had geoefend. Afgelopen 4 dagen ben ik daar dus ongeveer een half uur per dag mee bezig geweest. Het stuk heb ik veranderd, zodat het voor mij ook een prettig om te spelen soort etude werd. Natuurlijk is het nog steeds niet wat het was, maar het kan er genoeg mee door om jullie een idee te geven van wat ik in mijn hoofd heb:



update: hernoemd tot 'droodle' voor de archivering, maar striktgenomen geen droodle

Ik hoop dat ik ondanks mijn wispelturigheid nog meer van deze en liefst wat minder voor de handliggende "etudes" uit mijn pen en fluit krijg. Ik heb al een etude 2 in de grondverf staan, maar de kans dat die in de prullenbak eindigt is momenteel niet gering.

zaterdag 4 juni 2011

CD & platenbeurs Zwolle


Zoals ik al eerder liet doorschemeren is er op internet een ontwikkeling gaande die er voor zorgt dat veel bloggers stoppen. Enerzijds speelt facebook daarbij een rol, maar ook de "copyright-politie". Mijn haat-liefde-verhouding met facebook heb ik vast al eens genoemd.
Vandaag neig ik er weer naar om nòg minder op facebook te gaan posten en weer meer terug te vallen op dit blog. Ik weet dat ik dit nog niet zo lang geleden ook gezegd heb en daarna enkele weken lang niets postte... kan gebeuren.

Ok, maar vandaag was ik dus op de door Hank Monteban georganiseerde platenbeurs en ik heb het prima naar mijn zin gehad. Hank heeft een team van hartstikke leuke gezellige en gedreven jongelui om zich heen, die niet alleen in de winkel maar ook op de beurs een sfeer weten te creëren waarin je je welkom voelt.
Ik ging er heen in mijn Cradle of Filth T-shirt met een medusa-kop erop; kon ik die ook eens aan, staat een beetje typisch voor de klas ...



En dan nu het lijstje met wat ik gekocht heb. Ik denk dat jullie vast wel nieuwsgierig zijn, wat een splogman met een redelijk beperkt budget op zo'n middagje aanschaft. Het werd een combinatie van enigszins bijzondere ietsje duurdere CD's en een greep uit de 1-3 euro LP-bakken.

Om met de eerste groep te beginnen:

The Flaming Lips - 1984-1990
Love - The forever changes concert
Man - Rhinos, Winos & Lunatics (The definitive Man remasters)
Ik ben de eerste van het lijstje nu aan het beluisteren en hij stelt mij niet teleur.



De LP's komen voornamelijk van particulieren die hun collectie aan het uitdunnen zijn en/of van dubbele exemplaren af willen. Hierbij controleer ik de conditie van de LP's redelijk kritisch, want wanneer ìk mijn collectie uitdun en dubbele wegdoe ....
Het is een mengeling van albums waarvan ik weet dat ze goed/bijzonder (moeten) zijn en nooit eerder geziene curiosa die mijn nieuwsgierigheid genoeg prikkelden om er een paar euro aan uit te geven:

Robert Fripp - Exposure
Oscar Harris and the Twinkle stars (gelijknamig)
Ellen Fullman - The long string instrument
Indochine - L'aventurier
Herbie Mann - Yellow Fever
Anne Clark - Changing places
Mother's Finest (gelijknamig)
Manfred Mann's Earth Band - Nightingales & Bombes
Brian Eno & David Byrne - My life in the bush of ghosts
Ufo - (compilatie)
Deep Purple & The Royal Philharmonic Orchestra - Concerto for group and orchestra (Jon Lord)



Catapult - (verzamel LP)
Harry Nilsson and Ringo Starr - Music from "Son of Dracula"
Pop sounds from Holland (verzamel-lp)
Wishfull thinking - Hiroshima

(maar dan de LP)

én ...
Jan Kool - Firato Hi-Fi test(2)


Deze kreeg ik er als bonus bij van de handelaar. "ik zag je er zo geïnteresseerd naar kijken"


In platen als "pop sounds from Holland" ben ik altijd mateloos geïnteresseerd, niet alleen vanwege de typische 1970 beetje treurige blote mevrouw, beschenen door "zo'n dia" op de hoes, maar vooral door de bandjes die nèt van voor mijn tijd zijn en waarvan ik er meestal een paar nog niet ken, zoals hier: Ginger Ale, Penny Wise, Ebonies & Connection en Spacetrack met de titel "Stepping through an empty time", waardoor ik de plaat absoluut niet meer in de eurobak kon laten staan:

Ooit ontdekte ik zo de formatie "After Tea" van wie ook op deze LP een liedje en inmiddels heb ik een verzamel dubbel-cd in huis van After Tea met vermoedelijk alles wat ze ooit hebben uitgebracht. Ach ja, dat liedje van Ginger Ale had ik al eens gehoord, heel typisch voor die NL reli-pop uit die tijd en ook zoiets typisch dat je wel kent van de radio, zo'n sterk gedateerde popbewerking van een klassieke melodie, maar waarvan je absoluut nooit hebt geweten wat het was, totdat je er toevallig achter komt doordat het op een tweedehands plaat staat.
En tot slot DE verrassing van de dag: Jeff Silvertrust afkomstig uit dat deel van België waar ik ruim twintig jaar geleden zèlf op feesten en partijen speelde...

zaterdag 14 mei 2011

The Burbank Philharmonic


The Burbank Philharmonic, a project by three sax playing brothers, ex of the Kenton and Barnett Big Bands, who wanted to do a sort of concept album of dixie covers of current hits (1969).

The Burbank Philharmonic - Spinning Wheel

The Burbank Philharmonic - Big Noise From Winnetka

The Burbank Philharmonic - Light My Fire

The Burbank Philharmonic - These Boots Are Made For Walking

zaterdag 30 april 2011

retro-blog

13-okt-2018

bij het navlooien van dit blog vond ik nagenoeg niets uit april van dit jaar, maar in mijn "werkstukken" back up, trof ik deze droodles die ik gezien de naamgeving deze maand gemaakt moet hebben:




vrijdag 1 april 2011

Cycology - The Finale

Meer (elektrische) kalimba's










Kelan Phil Cohran freaking the frankiphone

Sun Ra bandmember and jazz legend Kelan Phil Cohran gets into the groove with the instrument he developed in the 60s and recorded on the essential album "On The Beach". Recorded at Hyde Park Artc Center December 2006.

donderdag 31 maart 2011

De ballen...

Fascinating (L. Nimoy als Spock)

woensdag 30 maart 2011

splognerizer 41



Weer voornamelijk dingen die ik van youtube heb geript, omdat ik ze anders nooit meer terugluister en natuurlijk in de juiste volgorde.



Animals within animals, Debby Russel, The Voice, Kojima Mayumi, Mellow Candle [Boulders On My Grave], Dixie Cups [Aiko aiko], excerpt from 1968 UK film "Sebastian” France Gall [Bebe Requin], Sairio Kaikoto Orchestra, Rough Laugh, Kojima Mayumi [doo bee doo go], Kutiman [My Favourite colour (+small splogaddition)], Captain Hook [beware of pirates], Happy? [The Americans], Bert Gilbert and his magic barrel organ, 豊島たづみ [anymore], Ainu [Re Pet], (Star Trek bloopers), Du Ciwen [Bird’s song on Chinese flute], Tys van Leer[Super Fishell (tiny bit mashed up with Bird’s song)], excerpt from "Sebastian", (和田弘とマヒナスターズ), Canvas [The Simspon theme song], (Splogness featuring Debby Russel ), Bharat Karki & Party [Calcutta Calcutta], Muso [excerpt from Dweez], Barry Ryan [Eloise 2007], The Voice .

zaterdag 26 maart 2011

droodle 20110326

Soms kan het uitpoepen van zo'n droedel een ongelooflijke opluchting zijn. Ik ben véél te lang bezig geweest met een schoolprojectje waar ik mezelf mee had opgezadeld en ik had twee weken geen tijd om met mijn knutselsoftware te maken, waar ik zèlf zin in had. Maar goed, ook al heb ik vandaag een heleboel allerlei andere dingen te doen, deze heb ik er tussen de bedrijven even uitgeperst.

zondag 20 maart 2011

Splognerizer 40

Had behoefte om weer eens een compilatie te maken en ik wilde af van het "Discotheque at the end of the Universe" concept; dat begon een beetje te knellen en daarom lag het al een tijdje stil. Ik keer terug naar een vorm van podcasts waar ik er al ruim 30 van heb gemaakt.


Splognerizers are back. Number 40 contains funk, flutes and funky flutes, mostly ripped from youtube and compiled by yours truly, they´re online temporarily only.



In random order: Soul Sisters – sounds and sights, Sam Most – Jungle, Jan Akkerman – Coming home baby, Ekseption – Peruvian flute, Christine – Sex, Rita – Erotica, excerpt Thailand’s got Talent, Janko Nilovic – Drug Song, Manfred Hubler & Siegfred Schwab : "Kamasutra" - "Necronomania", The thunderbirds – Hey little Girl, Funky Popcorn Reggae - Rita and Friends and many others

zaterdag 12 maart 2011

Bongo's and Brass - Limehouse blues

Ik heb hier al eens samples uit gebruikt voor mijn droodles en ga dat weer doen, maar het werkje verdient het om als geheel gehoord te worden.

zaterdag 12 februari 2011

Amel MATHLOUTHI - Tunisian girl sings a song during demonstraitons (co...

Al ben ik sceptisch wat betreft revoluties, hier krijg ik toch een beetje kippenvel van:
(niet in Caïro, maar Tunis...)

zondag 6 februari 2011

Geluk is ...

Op een grauwe zondagmiddag een LP die je op je 16-e voor je verjaardag kreeg op de draaitafel leggen en er ineens net zo van kunnen genieten als toen.



Mensen die niet snappen wat daar zo bijzonder aan is, weten niet wat voor een bofkonten ze zijn. Zalig zijn de armen van geest...

zaterdag 5 februari 2011

Sulu go to warp!

Ik weet niet of het nu juist therapeutisch werkt of dat het maken van droodles een dwangmatigheid op zich is. In ieder geval kwam er zomaar weer een werkje uit.

Cigar box Double neck guitar

donderdag 3 februari 2011

hoe het ook kan ...

Toen ik zojuist Magix 17 opende sprong "de reserve-kopie" van het lelijke kant-en-klaar-compositietje van gisteren automatisch open.



Dat was reden voor mij om te laten zien/horen hoe je tòch iets leuks/ bijna kloppends kunt krijgen bij het verwarren van mineur en majeur (wat gisteren in het voorbeeldje gebeurde) als je een klein beetje weet wat je doet.. Bij de trololo-sample heb ik evenwel het in majeur spelende orkest zoveel mogelijk weg proberen te filteren, anders was het nòg niet om aan te horen geweest. Vanavond heb ik nog enkele verbeteringen aangebracht en nu is 'ie nòg spectaculairderder. kijk, dìt vind ik nu leuke spielereitjes...

ISIS -APRIL FOOL (1974)

woensdag 2 februari 2011

Maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes

Vanavond heb ik Magix musicmaker 17 opnieuw geïnstalleerd en ik dacht: misschien moet ik eens proberen wat je eigenlijk geacht wordt te doen met dat progje. Kijk, het is een soort Bob Ross-schilderpakketje: iedereen kan een muziekje maken. In de vorige versies van Musicmaker heb ik dat ook wel voor de lol gedaan en ik moest altijd toegeven, het was supermakkelijk en met een beetje van jezelf en een beetje van Magix kwam je tot hele aardige dingetjes. Makkelijk was het omdat de samples gerangschikt waren volgens nummers (de trappen in de toonladder) en zolang je maar dingen met hetzelfde nummertje boven elkaar plakte kwam er altijd wel iets harmonieus uit. Vrij saai zonder eigen toevoegingen uiteraard, maar toch leuk om mee te hobbieën, voor mensen die niet zoveel theoretische muziekkennis hebben (of niet zulke muzikale oren)

Echter, ik probeerde dat zojuist ook eens met magix 17 en de cijfertjes blijken niet helemaal te kloppen. Het is als een kant-en-klaar-schilderpakket, waarbij de etiketten op de tubetjes niet kloppen met de cijfertjes in de tekening... Het is niet zozeer dat de lucht groen wordt en het gras blauw, dat zou nog leuk zijn. Het is meer dat er hier en daar tinten tussen zitten die pijn doen aan je ogen.... Het zijn de kleuren van een ander schilderij ...

update 2018: hier stònd een player, maar ik weet niet zo gauw meer welk muziekje dit was. Kennelijk vond ik het de moeite niet waard dit fatsoenlijk te archiveren

A long tall frog called Jim

Weer zo'n grijze grauwe dag ... De hele dag een beetje zitten knoeien met de riemen die ik hier in de huiskamer heb: magix 17, wat oude basistracks en vervormde samples waar ik nog eens wat mee wilde doen, een piano, een microfoon en wat ik verder op de harde schijf vond. Het programma liep weer enkele keren vast. Dat is bijzonder irritant. Ook ging het twee keer zomaar 20 bewerkingen terug in de tijd, zonder redo-mogelijkheid... Nou DAT is frustrerend als je net heel zorgvuldig dingetjes boven elkaar hebt lopen plakken die je zomaar uit mapjes hebt getrokken die je niet meer terug kunt vinden.
Je eerste (instinctieve) reactie is dan om wat je nù hebt dan maar op te slaan, maar dat moet je juist niet doen. De enige kans is om via Ctrl-Alt-Delete (het C.A.D.) het programma kunstmatig te laten crashen in de hoop dat hij een veiligheidskopie heeft aangemaakt van vlak voordat het probleem zich voordeed.

Ik ben er ook al achter dat hij moeite heeft om bestanden uit vorige versies van Magix te importeren en dat als dat wèl lukt het vaak onmogelijk wordt om standaard samples uit de huidige versie in te voeren. Dat is allemaal langs een omweg op te lossen, maar dat wil ik niet. Ik wil zo snel en intuïtief mogelijk iets in elkaar zetten.

De reden dat midi niet goed werkt is simpel. De geluidskaart van deze goedkope laptop kan slechts midi àfspelen en niet opnemen....

Afijn, er is toch iets aardigs uitgekomen: a long tall frog called Jim...



Misschien toch maar eens aan de professionele soft- en hardware ...

serieus verzoek

Gisteren kwam het wellicht als een grapje over, maar ik zou het echt leuk vinden als iemand met dit muziekje qua beeld iets kan. Dat van dat fortuin verdienen was uiteraard een grapje. Het lijkt me juist vanuit creatief oogpunt interessant. Dus mocht iemand dit lezen die denkt: ik zoek nog een spannend trailer-achtig muziekje voor een clip, of: ik wil hier wel iets mee maken, neem dan gerust contact op.
Doe dat ook als je nog enige wijzigingen zou willen zien. Zo ben ik zelf nog niet 100% tevreden over het begin. Ik bedoelde het een beetje Doctor Who-achtig maar dat komt er nu niet helemaal uit. Daar kan aan gesleuteld worden:

dinsdag 1 februari 2011

Trailer music

Sometimes a droodle becomes .... a trailer!

There's only one problem, I haven't got a TV series for this trailer. Can somebody make a vid to this music, so I can go to the big stations and make a fortune:




update bij blogreconstructie 2018: hier hoort waarschijnlijk een eerdere versie

maandag 31 januari 2011

filmmuziek


Ik heb vanavond filmmuziek op de platenspeler gelegd. Van Klaus Schulze (sorry, nooit zo conformistisch aan de actualiteit geweest...) Ik gebruik het als soundtrack voor het lezen van Hermann Hesse's Steppenwolf. Stom eigenlijk dat ik bijna alles van Hesse al gelezen had behalve dat éne werk dat bijna iedereen kent

zondag 30 januari 2011

Oboe(m)

Die korte toegiftjes doen me een beetje denken aan 52 weken echootjes die ik iedere week maakte. Sorry, ik was een beetje melig nu ...

OMG (2)

omg, 'k was vergeten dat je op een zondag ook je dag nie kon hebben.
Soft -en hardware werkten niet mee, vandaag. Blijkbaar gaat er nog steeds van alles mis op het moment dat je in Magix met midi wilt gaan werken en als het vastloopt dan heeft íe de ene keer wèl een reservekopie gemaakt van de stand van de mix op het moment van vastlopen en de andere keer niet Volledig volgens de wet van Murphy dus niet nadat je twee uur op allerlei ingewikkelde effecten hebt zitten tweaken en je per ongeluk het meeste werk hebt gedelete vlak voordat hij vastloopt.
Sorry, dat moest ik even kwijt... Ik heb een magere reconstructie kunnen maken van wat ik oorspronkelijk bereikt had. Het borduurt voort op mijn toegift van gisteren. Hier kom ik nog op terug, maar ik moet even een simpele misdaadserie gaan kijken, waar de slechteriken er flink van langs krijgen...


Fred Astaire and Eleanor Powell (good quality)

zaterdag 29 januari 2011

Oh my goodness...

Nog zo'n toegiftje, om niet bij die ene droodle te blijven hangen. Gewoon een hele andere er direct achteraan maken met bijna hetzelfde materiaal, levert soms hele aardige dingen op.


laboratory dance

Gisteravond sampletjes zitten knippen uit muziek die ik van blogs heb gedownload. Vandaag wat geplakt en met effecten geknoeid. Ik heb het idee dat hier nog meer in zit, maar voorlopig is dit wat eruit komt. Hij gaat op de plank.

The Creed Taylor Orchestra - Lonelyville

Nog maar eentje dan, omdat er zo'n lekkere fluit in zit...

Now this is strange ... a classic melody by Jean Sibelius arranged in a lounge way with echoing voices...

woensdag 26 januari 2011

nòg eentje

Twee droodles op één dag. We gaan de goede kant op. Deze is véél meer een echte droodle. Ik bedoel dat er helemaal geen bedoeling vooraf was en dat ik zomaar wat geplakt, geknipt en effecten heb toegepast.

quote van de dag

"Dat je intelligent bent, betekent niet dat je iedereen moet begrijpen" (S. B.)

(Being intelligent doesn't mean you have to understand everyone)

portrait droodles (2)

Op facebook, splusp en per mail aan enkele vrienden en collega's had ik een oproep gedaan om een top 5 te maken van muziek die iets over hen zelf zegt. Met plak en knipwerk zou ik er dan een droodle-portait van maken. Droodle wil zeggen dat ik er niet al te lang over nadenk. Ik beluister de muziek vluchtig, knip er wat samples uit en ga er in een audiobewerkingsoftware mee aan de slag totdat er een kort audiowerkje ontstaat waar de betreffende persoon hopelijk wat van zizchzelf in herkent.

Dit is een uitdaging. Ik plak en knip graag maar wat raak met muziek en geluid en ik heb zelf méér dan genoeg materiaal om uit te putten, maar anderen kiezen muziek die ik zelf helemaal niet voor de hand vind liggen om iets mee te doen en dwingen mij daardoor creatief te zijn.

De meeste mensen vinden mijn opdracht ook moeilijk, omdat ze het niet voor elkaar krijgen hun keuze terug te brengen tot 5 stukken. In dat geval krijg ik een top 10, die ik zelf weer reduceer tot een top 5. Ik vind het leuk om er dan ook nog een vleugje bij te doen van wat ik typerend aan die persoon vind, in dit geval een jam-sessie waarvan Rien mij de opname stuurde.

Dames en heren: "Rien's Dream"




update: this is a slightly better, more balanced version than I posted earlier

LP covers

Bracht wat tijd door op http://lpcoverlover.com/. Ik word er hebberig van. Ik wil weten hoe de muziek klinkt die achter de hoes schuil gaat. Van een deel weet je dat ook wel zoals toevallig de bovenste, maar ook al heb ik er bijvoorbeeld bij de tweede wel een voorstelling bij. Ik zou het zo graag horen!
En tja, die onderste. Dat kàn heel grappig zijn. Ik schat in dat het gesproken woord is, maar ... je weet het niet hè, je weet het niet....






dinsdag 25 januari 2011

Les Gams - Il a le truc

Kokoro

Kijk, daarom hou ik van internet, vanaf de dag dat ik voor het eerst online ging:



Ik had anders wellicht nooit van Kokoro gehoord

"Benjamin Aderounmu, better known as 'Kokoro', the unmistakable and widely- known tambourine-playing minstrel, died in a Lagos hospital on Sunday, January 25, 2009, a month to his 84th birthday."


From the CD Compilation:
"Miliki Music - Society Sounds of 60's Lagos (Re-Grooved)". LimeWire Store.
http://www.store.limewire.com/store/a...

Kokoro (musician)
From Wikipedia, the free encyclopedia.

Benjamin 'Kokoro' Aderounmu (25 February 1925 -- 25 January 2009) was a widely-know blind minstrel from Lagos, Nigeria. He was born into a royal family in Owo, Ondo State, and became blind when he was aged ten. He developed a unique style of singing accompanied first by a drum, later by a tambourine. He moved to Lagos in 1947, where he became exposed to major local musicians such as Ayinde Bakare, Bobby Benson and Victor Olaiya.

In the 1960s and 1970s he featured regularly on Federal and local radio stations, and was widely respected for the depth and wisdom of his lyrics. An early pioneer of Jùjú music, he sang in Yoruba about love, money, conflicts and urban decadence. He had wide influence on other musicians. The author Cyprian Ekwensi wrote a fictionalized version of his life in his novel for adolescents, The Drummer Boy.

He performed in many cities in Nigeria and overseas, but was exploited by people who took advantage of his blindness. Often he was homeless, playing on the streets to make ends meet. However, in 2007 the governor of Lagos State Babatunde Raji Fashola donated him a two-bedroom apartment after meeting him at a performance by King Sunny Ade. Kokoro died of a diarrhea-related ailment shortly before the planned release of his album titled Igi Araba He was survived by his wife of 32 years, Abike Beatrice Adewunmi.

References:

1. "Benjamin 'Kokoro' Aderounmu (1925--2009)".
Nigerian Guardian. Feb 8 2009.

http://aderinola.wordpress.com/2009/0... Retrieved 2009-11-09.

2. Toyin Falola (2001). Culture and customs of Nigeria. Greenwood Publishing Group. p. 173. ISBN 0313313385.

3. Jeremy Marre, Hannah Charlton (1986). Beats of the heart: popular music of the world. Pantheon Books. p. 84. ISBN 0394742583.

Lesson by the master

This applies not only to guitar. This is THE approach to practising:

Prachtige muziek om de dag mee te beginnen!

maandag 24 januari 2011

authentic folk disco from Greece

Now I know there is at least ONE English speaker following the "splogman loop" which is taking place overhere now, I will post the occasional english postings ;-)
I was in one of the charity shops and I wouldn't have bought yet another folk souvenir LP with the same old trio hellinique imitations, if I hadn't spotted a track played by the "Bouzouki Disco Band".


Just one euro to satisfy my curiosity and to annoy you with this (I ripped it at the same time I was listening, so I wouldn't run the risk of having to listen to it twice in case it would be bad. Rest assured... it's not half that bad. I guess it would fit nicely into an eighties retro party
Van NRC.NL

De Russische Nick Lariontsev maakte een time-lapse van groeiende schimmels. Acteurs in de video zijn aspergillus fumigatus (komt voor in neus, keel en slokdarmhoofd van gezonde mensen), botrytis cinerea (komt vaak voor op wijndruifplanten), trichoderma (komt bijna overal in de grond voor) en cladosporium (een plantenschimmel, vaak te vinden op tomatenplantjes).

De muziek is echt afschuwelijk, zet die maar uit en zet even een CD van een bevriend gitarist op of zo, want dit hier is precies het soort beat waar ik allergisch voor ben (op zich heb ik niets tegen "relaxation"- of new age muziek). Toch is dit de moeite waard. Ik krijg meteen spijt van mijn laatste schimmelverwijdersessie in de badkamer...

WAVE (AV track) - Annette Kruisbrink

etten-leurs ukulele genootschap top of the world

zondag 23 januari 2011

Fietstochtje

Het weer nodigde er niet echt toe uit, maar voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid ben ik toch even op de fiets gestapt. Ik moest maar weer eens naar mijn favoriete vogelkijkhut. Tja, dat was dus een beetje naïef van me:







Dat het water de afgelopen tijd nog veel hoger heeft gestaan was o.a. te merken aan het afval tegen de dijk.



Erg veel bijzondere vogels heb ik niet gezien, wel gehoord overigens. Het was wilde eenden en grijze ganzen wat de klok sloeg en ze waren te ver verwijderd om te zien of er nog minder algemene soorten tussen zaten



Onderweg heb ik nog wel over facebook nagedacht. (Ja, over dat soort dingen denk ik na op de fiets, ja. Als je ergens wekenlang twee uur per dag mee bezig bent, is dat wel enige reflectie waard.) Ik heb mijn account wèl weer geactiveerd, maar heel symbolisch van het oude TV-testbeeld als profielfoto voorzien en ik heb als status dat geïnteresseerden naar dit blog toe kunnen.
Al fietsend drong ineens tot me door, waarom ik precies dit blog prefereer boven facebook, ook al is dit helemaal open en bloot en met Google voor iedereen traceerbaar en is facebook afgeschermd, althans zo lijkt het.



Op facebook komen al mijn uploads e.d. op ieders wall en al die 200 mensen krijgen dat te zien, of ze nu geïnteresseerd zijn of niet. Al die mensen die ik nog nooit ontmoet heb, maar ook mensen die mij wèl kennen van school, van werk etc.. maar die ik anders hooguit ééns per jaar op straat, in de bibliotheek of een verjaardag tegenkom en die dan in twee tot tien minuten een samenvatting van mijn leven en welzijn krijgen en ik van hen. Wellicht bezoeken ze een keer mijn website en klikken de link naar dit weblog aan, maar die kans is toch klein. Er zijn er die het doen, dat weet ik, maar echt niet meer dan één op de tien.
Op facebook krijgen ze dan ineens iedere dag een update van mij en ontvangen ze de video's, composities en andere zaken waar ik vol van ben. Dat is eigenlijk meer exposure dan mij lief is. Op dit blog weet ik dat 90% van bezoekers doelbewust deze site bezoekt en intrinsiek in mij geïnteresseerd is.



Daar komt dan nog bij dat facebook minder afgesloten is van de boze buitenwereld dan je gevoelsmatig meent. Iemand kan àltijd over jou uit de school klappen. Ik merkte dit toen een ex-facebook friend na mij ontvriend te hebben, toen ik een kritische comment had geplaatst op een stukje van hem, mij met facebook-citaten van mij bij mijn werkgever zwart probeerde te maken via e-mail. Nu zeg ik gelukkig niet zulke heel erg schokkende dingen en is mijn baas niet zo snel onder de indruk van mensen die personeelsleden in diskrediet trachten te brengen, maar het was mij in één klap pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar je ook op facebook bent. Eigenlijk ben je nog kwetsbaarder dan op een googlebaar blog als dit. Je waant je namelijk veilig en je gedraagt je vrijer in een social network, althans die neiging had ik zelf en ik bespeurde dat ook bij anderen. Van mensen die ik nog nooit heb ontmoet, maar die vrienden van vrienden zijn weet ik inmiddels zoveel persoonlijke dingen, ik weet waar ze zich druk om maken, wat hun zwakke kanten zijn, hoe hun gezondheid is, wat ze van hun buren denken, hoe moeilijk het op het werk is, etc..



Om nog weer even terug te komen op de legalisering van de 27 mc, de bakkies, begin jaren tachtig: dat was toen ook zo. Ik kwam dingen aan de weet over mensen in het dorp die ik soms niet wilde weten en ik realiseerde me ook op zeker ogenblik als er reacties tussendoor kwamen (breekie, breekie!) in een on air gesprek, dat er véél meer mensen meeluisterden dan ik dacht en dat die op hun beurt véél meer van mij wisten dan ik mij bewust was.
Naïef, ok ... guilty as charged...

Temptation by Esquivel and his Orchestra

zaterdag 22 januari 2011

vingerverven ... please don't

Ik ben nog volop aan het experimenteren. Er moet meer uit te halen zijn dan het standaard sampletjes aan elkaar plakken: "please don't tell me how to do it" (William Shattner)

Hoewel mijn vertrek van facebook tijdelijk bedoeld was heb ik steeds meer zin, om het helemaal te laten voor wat het is. Hier staat mijn werk tenminste lekker bij elkaar op één site. Iedereen kan het vinden, maar aan de andere kant reageert er zelden iemand. Goed zo.
Weet je wat het ook is met facebook? Dat bedacht ik me zomaar, hoor. Internet is oorspronkelijk een medium van de vrije jongens (en meisjes). Je kan er nagenoeg alles doen wat je wil. Je provider gooit je er niet zomaar af. Nu lijkt iedereen naar de social media te verhuizen die zwaar gecensureerd worden. Als je een blote tiet laat zien, kan iemand je rapporteren en kan je profiel verdwijnen. Je mag niet onder een schuilnaam opereren. Het gebeurt niet vaak, maar ik ken gevallen van mensen wiens profiel hierom verwijderd werd.
Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als in de jaren 80 met de zendpiraten: eerst zaten we gezellig illegaal met onze zelfgebouwde bakkies voor de lol met elkaar te schaken over de radio en elektronische muziek uit te zenden in het gebied tusen de 100 en 104 mc. We waren met niet zo gek veel. Toen legaliseerde Nelie Smit Kroes de 27 mc en iedereen kocht een legaal bakkie. De lol was er voor mij al snel af. Als ik me goed herinner zette ik mijn apparatuur na een jaar te koop en zond nog af en toe uit met een bereik van 1 km op de drie meter band. Nee, ik heb het niet meer, dat kleine 50 mc oscillatortje met frequentieverdubbelaar ... na veel verhuizingen gedumpt in de vuilcontainer (dat was vóór het gescheiden afval, dat niemand daar moeilijk over gaat doen...)

Wasily Kandinsky Animation

sliptop

nog veel meer oefenen

Vandaag ging ik met goede moed verder aan mijn oefendroodle, met de bedoeling er iedere dag weer een stukje aan vast te plakken. Dat concept is niet nieuw. Wagner deed het ook, maar dan op beduidend grotere schaal en striptekenaars doen het ook. In de muziek leidt het soms tot verveling omdat je steeds weer door dat begin heen moet. In Zwolle hebben ze ooit ieder jaar een stuk gespeeld tijdens een zomerfestival. De componist, komhoeheetiookweer breidde er ieder jaar weer iets nieuws aan, maar de deelnemers begonnen een hekel aan het stuk te krijgen. De bedoelde spanning ging er juist af. Kennelijk werkt muziek niet zoals een stripverhaal. Ik bedenk me net omdat je in een stripblad niet steeds de voorgaande afleveringen krijgt voorgeschoteld.
Afijn, ik werd er een beetje melig van en heb er maar een dito eind aan gebreid. Ik gooi het op de plank. Wellicht flans ik er nog weleens iets evenwichtigs van in elkaar.

Zaz


Tja, omdat ik dus niet zo'n mainstreammediaconsument (scrabble!) ben, doe ik "ontdekkingen" die nauwelijks ontdekkingen te noemen zijn. Zo kwam ik via via, via youtube op Zaz oftewel Isabelle Geffroy, die voor mij een beetje de Franse Esther Groenenberg is.
De soundtrack voor vandaag is voorlopig dus:

http://open.spotify.com/album/0ZNyQpfWfpZCSGHS6yyFyC

Moon Shoes Boogieland

Die soultrain videos blijven prachtig. Ik bedoel: het ging gewoon over lol maken, niet over wie de grootste auto, het verst kon spugen/piesen of de goudste kettingen had:



http://soultrain.com/

Best Coast - Crazy For You

hoesjes

Ik ben erg benieuwd naar de muziek die in dit hoesje zat:



het is of de originele tune of zoiets:



Bovenstaande plaat van Resonance heb ik nu eindelijk na bijna 30 jaar zoeken in mijn bezit. Dat is dan weer het voordeel van facebook: ik meldde dat ik het hoesje met een verkeerd plaatje erin had gevonden in de kringloopwinkel en prompt vraagt iemand mij om mijn adres en voilá (het was een Fransman) twee weken later lag het op de mat.
Overigens begin ik ook nu weer té snel met typen, want ik lees zojuist de tekst op het bovenste hoesje wat beter: het betreft hier een hoorspel of voorleesboek... Niettemin zou ik het graag eens beluisteren.

update 18 oktober 2018:
inmiddels is er zóveel meer bijgekomen op youtube, dus we weten eindelijk wat er op dit plaatje staat:






vrijdag 21 januari 2011

Nog meer oefenen

Ik ben vanavond verder gegaan met mijn droodle van gisteren. Langzaamaan begin ik de oude vertrouwde functies van de oude programma-versies los te laten en ontdek ik de fun van wat er allemaal onder de rechtermuisknop zit en de diverse cursor-instellingen. Aan het einde kreeg ik echt de smaak te pakken. Het voelt gek genoeg ook een beetje als valsspelen, maar het is heerlijk dat ik nu met twee muisklikken iets kan doen waar ik vroeger een half uur puzzelen in een ander programma voor nodig had. Het wordt steeds meer écht droodles tekenen zo.

update 13 oktober 2018: reconstruerend raak ik hier het spoor een beetje bijster...

De elektrische igil

De igil is een instrument uit Tuva, dat gebruikt werd/wordt als begeleiding van de boventoonzang. Hier heeft iemand er kennelijk een element aan gemonteerd. Het resultaat spreekt me aan. Kijk, zo'n instrument wil ik ook wel hebben, het zou goed passen in het nieuwe klankidioom waar ik altoos naar op zoek ben. Eigenlijk moet ik me ook eens verdiepen in het zelf bouwen van elektrische gitaren e.d. maar dat soort dingen komt er nooit van.

De fabricage van de gramofoonplaat (1941)

Als je dit ziet dan wil je geen cd meer. In de film zit het nummer "ik heb een keukentje" van The Ramblers verwerkt.

donderdag 20 januari 2011

oefenen

Ik heb mij bezondigd aan het kopen van de laatste versie van Magix. Ik heb nog weinig tijd gehad om het uit te proberen, maar ik ben gestopt met facebook, dus ik hield vandaag al reeds tijd over, voor een kleine vingeroefening. Tja, ik weet het niet. Het is zo'n dingetje waarvan ik denk: als ik het even laat liggen en er later nog eens op terugkom en er flink tijd in steek zou het best iets spectaculairs kunnen worden. Maar ja, zo liggen er nog wel meer dingen op de digitale plank:



Ik weet niet of ik een post per dag haal, maar nu ik ontfeesboekt ben wordt de kans op iets dagelijks wèl groter. Overigens, om de schade een beetje in te halen. Er zijn nog een paar werkjes die ik wèl op facebook, maar niet hier heb geplaatst. Deze vind ik zelf wel geslaagd:



allereerst is hij langer, ten tweede is dit het eerste werkje dat vorig weekend met Magix 17 is gemaakt. Als je goed luistert hoor je dat hij eindigt met dezelfde piano-sample als de tweede, die hierboven dus als eerste is geplaatst. Ten derde zitten er veel samples uit songs in waar ik een goede herinnering aan heb.

zaterdag 1 januari 2011

retro-blog

13 oktober 2018

na bijna 8 jaar ben ik niet goed meer in staat te reconstrueren wanneer ik wat gemaakt heb. Vermoedelijk heb ik ook vergissingen gemaakt in de naamgevingen, want de data in de droodle-titels kunnen soms moeilijk kloppen met de beschrijvingen op het blog. Het is ook pas rond deze tijd dat ik mijn knutseltjes definitief zo ging noemen. Er ontbraken er nu drie op het blog, waarvan één hele belangrijke, de portrait-droodle (waarvan er ook nog minstens twee andere moeten zijn) van Frits Jonker, gebaseerd op 5 songtitels die hij me opgaf.



deze die misschien de ontbrekende PCL Partymix is:



en deze "autodroodle" die ik wellicht op 20, 21 of 22 januari bedoel, of neem ik het nu allemaal te serieus...




vrijdag 24 december 2010

droodle

Mijn vriend Frits tekent geregeld droodles. Ik probeer daar het muzikale equivalent van te maken. Gisteren zag ik een documentaire over Barladeanu. Ik was daar erg van onder de indruk, een gevoel van herkenning ook. Eén van de punten van herkenning was de transformatie van de ene kunstvorm naar de ander. Ik bedoel dat hij zijn collages aanduidde met "films". Zo zie ik mijn splognerizers als theatervoorstellingen en mijn korte composities als schilderijen. Ergens in de documentaire zegt deze collage-artiest ook iets als, mijn werken moeten emoties losmaken, net als muziek. In dat licht moet je de volgende droodle ook zien:

zondag 12 december 2010

Lambert Meertens


Het strijkkwartet No.1 in C. van Lambert Meertens.

Toen ik dit flexiplaatje aan het digitaliseren was,had ik zoiets van: tja, het kan me niet echt boeien. Hoe komt dit nu?
Er zijn verschillende redenen te bedenken: a) de geluidskwaliteit is niet écht geweldig, het is mono en het sonopresse procédé levert ook beperkingen op qua dynamiek en mastering/frequentiebereik, waardoor alles nogal vlak klinkt. Live uitgevoerd zou dit al een stuk beter worden, maar afgezien daarvan is het b) toch ook een beetje een dertien-in-één-dozijn-compositie.
Wie is die Lambert Meertens eigenlijk en hoe kreeg hij het Amsterdams Strijkkwartet zo gek dit op te nemen en op deze manier uit te geven. Een zoekopdracht binnen wikipedia geeft het antwoord. Dit is geen compositie van Lambert Meertens in de directe zin van het woord. Het is een computergegenereerde compositie, waarvoor Meertens evenwel de software heeft geschreven, wat hem dan tòch de componist maakt en wat tevens mede verklaart waarom ik er eigenlijk niks aan vind. Hoewel... ik heb weleens muziek gehoord die "gemaakt" werd door een ander programma die mij wèl raakte. Het is dus niet zo dat computermuziek à priori vlak is.
Toch maakt de wetenschap dat de noten voor dit stuk door een computerprogramma zijn gegenereerd het toch nog interessant. Kennelijk is dit plaatje een bijlage bij één of ander informatica vakblad geweest. Mensen die hier méér van weten worden van harte uitgenodigd om te reageren.




Meer info:

http://www.kestrel.edu/home/people/meertens/

Perlitas


Allereerst stuitte ik tijdens mijn research voor deze plaat op de volgende site:
www.minigroove.nl/, erg leuk voor als je geïnteresseerd bent in oude jeugdsingletjes zoals ik.
Maar ik was op zoek naar Rudy Plaate. Informatie over deze bekende Antilliaanse zanger/componist vond ik hier via Tim de Wolf, met wie ik weleens contact heb gehad, omdat de Wolf zo'n beetje heel platen verzamelend Nederland langsbelde op zoek naar Antilliaanse muziek op vinyl en via deze pagina van Edgar Palm op Muziek_en_Musici_Nederlandse_Antillen/, waar je als je hem door spit ook weer connecties met de Sticusa tegenkomt die we kort geleden behandelden.


Rudy Plaate

Op dit plaatje staan 8 liedjes waarvan ik er vier heb geselecteerd op persoonlijke voorkeur. Ik moet Rudy Plaate zowel als songwriter als muziekdocent/kinderkoor dirigent een pluim geven. De kinderzang klink niet alleen zuiver, maar ook ongekunsteld, fris en spontaan.

Perlitas - Polka / Juffrouw Evi

Er staat mij iets van bij dat ik dit plaatje al eens een keer eerder heb behandeld, want ik herinner mij het scannen van de voorkant van het hoesje. Dit kan ook een Dèja Vu geweest zijn.

Hartstikke te gek



Dit is een promo singletje voor de LP Onderweg hoezo? van de Polle Eduard Band. Kennelijk zat dit bij de Hitkrant als flexidisc. Het moet uit 1982 zijn, want dat is het jaar dat die LP uitkwam. Het is ook ongeveer de tijd dat ik zelf ophield met de Hitkrant te lezen. De Hitkrant was begonnen als de Nationale Hitparade Krant, welke je gratis bij je jeans boetiek kon halen. Het zag er toen ook nog echt als een krant uit. In mijn geboortedorp Vinkeveen was er maar één zo'n distributiepunt en dat was Lutz Mode. Ik heb ze jarenlang bewaard, maar ik meen dat ik ze op een gegeven moment verknipt hebt om collage's te maken, iets waar ik nu uiteraard héél veel spijt van heb.

Mooi om te zien hoe zeer deze sonopresse een tijdperk markeert. Polle vindt het nog "hartstikke te gek" en de firma Allwave trakteert ons nog op een leuke reclamespot aan het einde in hetzelfde jaar als dat de CD haar intrede doet om een jaar of 3-4 later alles over te nemen. Tegen die tijd kon "hartstikke te gek" écht niet meer.

update: oeps, ik dacht dat ik op "opslaan" had geklikt ipv "bericht publiceren", bij deze alsnog het geluidsbestand:



De kwaliteit was erg krakerig en tikkerig. Het dilemma is dan altijd in hoeverre je dat wegfiltered, want met de mij ter beschikbaar staande methoden, komt er dan een ander soort (doffere) krakerigheid voor in de plaats.

vrijdag 10 december 2010

DImi Mint Abba

Van Wikipedia:
Dimi Mint Abba is Mauritania's most famous musician. She was born Loula Bint Siddaty Ould Abba in 1958 into a low-caste ("iggawin") family specializing in the griot tradition.

Dimi's parents were both musicians (her father had been asked to compose the Mauritanian national anthem), and she began playing at an early age. Her professional career began in 1976, when she sang on the radio and then competed, the following year, in the Umm Kulthum Contest in Tunis. Her winning song "Sawt Elfan" ("Art's Plume") has the refrain "Art's Plume is a balsam, a weapon and a guide enlightening the spirit of men", which can be interpreted to mean that artists play a more important role than warriors in society.

Her first international release was on the World Circuit record label, following a recommendation from Ali Farka Touré. On this album, she was accompanied by her husband Khalifa Ould Eide and her two daughters.

donderdag 9 december 2010

Sticusa



"Hoe vindt u deze muziek? Ze komt uit Suriname (...) Dit plaatje is uitgebracht door de Sticusa. Behalve muziek heeft de Sticusa nog meer over Suriname en ook over de Nederlandse Antillen, o.a. leskoffers, kleurendia's en fotoalbums. Dit alles kunt u gratis in bruikleen krijgen."
Wat een verademing om deze jaren zeventig boodschap te horen in een tijd waarop kennismaken met cultuur alleen maar duurder wordt. Dit is wederom een flexidisc van Sonopresse:


woensdag 8 december 2010

schoolmuziek



Enkele weken kreeg ik dit singletje opgestuurd en omdat mijn huiskamerplatenspeler (nòg een voor scrabble...) geen 45 rpm meer doet en ik gisteren sinds maanden mijn werkkamerpick-upje weer heb aangesloten, kon ik vandaag pas genieten van dit heerlijks. Uiteraard is er ook hier weer een beroepsmatige interesse, maar het gaat verder. Arnim Werner heeft ook voor mensen die geen muziekdocent zijn op kant a een verrukkelijk humorvol arrangement gemaakt van John Brown's Body en Pour un flirt gemaakt. Mijn eerste associatie was dan ook Peter Schickele.
Alles is met het soort toewijding dat die periode kenmerkt uitgevoerd.

Kant a (aanrader)



Kant b

dinsdag 7 december 2010

Terug naar de roots

Terug naar de roots van mijn blog. "Splog" heette mijn allereerste weblog: Slappe Platen LOG en bij deze keer ik weer terug naar mijn aanvankelijk streven om een groot deel van mijn flexidisc verzameling te digitaliseren en online te archiveren.



Hoewel sommige informatie nèt niet klopt en uitspraak en zelfs bepaalde namen in onbruik zijn geraakt is dit plaatje uit 1971 van de "Educatieve Dienst van het Haags Gemeentemuseum en Haagse Kunststichting voor de Jeugd" best de moeite waard, althans voor mij dan.
Ik koop dit soort plaatjes allereerst uit nieuwsgierigheid en interesse voor het onderwerp (ik ben altijd benieuwd hoe men in de jaren 60 en 70 met niet-westerse muziek omging) , maar ook omdat ik verwacht dat er bruikbare geluiden op staan voor mijn knip-en plakwerk. Sta dan ook niet gek te kijken als er één dezer dagen sampletjes van verschijnen in een splogwerkje.




vrijdag 3 december 2010

onder water boven water


Na een drukke week met veel "gedoe" even een dagje onder water geweest. Eenmaal boven water aangeland heb ik uit verveling onderstaand krabbeltje gemaakt:

zondag 28 november 2010

Tijd om in bad te gaan



Ik weet niet hoe dat precies werkt, die afbeeldingen die in je mediaplayer verschijnen. Als hij niets kan vinden, pakt hij kennelijk zomaar wat. Deze is wel héél erg. Een op een zondagmiddag door een basisschool muziekdocent in elkaar gedraaid fantasietje en in beeld één van 's werelds grootste dirigenten die één van de meest doorwrochte werken van 's werelds beste componist ooit staat te zwaaien.


Maar ok, hier is er weer eentje: lukrake sampletjes in een mapje bij elkaar gestopt, roeren maar en op het laatst nog wat dwarsfluit, tinwhistle, eendenlokfluitje, speelgoedfluitje en imitatiehammondklankjes uit een keyboard uitstrooien, hier en daar wat comprimeren, niet te lang laten sudderen en meteen opdienen:

Splogman - because it's bath time.



Ik heb zin in een science fiction film.

Just another day at the office...



opklikbaar(scherper)


zaterdag 27 november 2010

Van dik hout


Ja, ik vind het dan leuk om op plaatjes te googlen die betrekking hebben op het thema waar ik mee bezig ben, in dit geval weer een junk-stukje dat ik gisteren in elkaar flanste. Het stelt weinig voor, maar toch had het weer de gewenste therapeutische werking. Je kunt echter niet meer op "dik hout" zoeken zonder op honderden afbeeldingen van die popgroep te stuiten en daarom zocht ik maar op "thick wood" en zo kwam ik op dit werkstukje van iemand ergens op de wereld. Altijd leuk als iemand iets "eigens" maakt.

Splogman - Junk 9.1 (van dik hout)



Mijn plan was om er vandaag nog aan verder te knutselen zodat het een echt esthetisch verantwoord compositietje zou worden, met geheimzinnige jan-turkenburg-achtergrond zang en distorted fluit-solo's en zo. Een serieuze componist had dat ook gedaan, al was het alleen maar om jullie het verschil te laten horen of om erachter te komen of Less inderdaad More is. Misschien dat ik dat ooit nog doe, maar vandaag heb ik daar geen zin in. Liever begin ik aan iets anders.

vrijdag 26 november 2010

die reigers



Gisteren vertelde ik over die twee verschillende soorten reigers die het zo goed met elkaar kunnen vinden. Inmiddels heb ik in wat ik nu beschouw als een vlaag van verstandsverbijstering mijn vraag voorgelegd aan Nico de Haan, de bekendste vogelspecialist in Nederland. Echter ik denk dat ik het antwoord al weet: ik heb de latijnse namen opgezocht. Ardea Cinerea (blauwe reiger) en Egretta Alba (grote zilverreiger) Het zijn dus compleet verschillende soorten. Ze kunnen dus onmogelijk voor nakomelingen zorgen, zoals bijvoorbeeld de Equus asinus (ezel) en de Equus Quagga (zebra).
Toch vraag ik mij af of er paringspogingen bekend zijn. Als ze elkaars gezelschap opzoeken, waar komt dat dan vandaan? Ze lijken qua gedrag heel veel op elkaar dus wie weet is het spiegelneuron in de hersenen hiervoor verantwoordelijk.
Wat een heerlijk nutteloos gefilosofeer is dit toch.

Video van de dag:

maandag 1 november 2010

omdat het moet....



Als vakleerkracht muziek moet je soms liedjes aanleren die de school aandraagt voor bepaalde gelegenheden. Soms krijg ik zo'n liedje maar moeilijk in mijn hoofd, zoals deze. Het helpt echter om er een beetje mee te gaan stoeien zoals ik ook met mijn eigen muziekjes doe. Dan kan het gebeuren dat het resultaat me zo bevalt dat ik het zelf meerdere keren achter elkaar kan draaien. Zo ook hier: een liedje dat ik eigenlijk maar niks vond, heeft in deze uitvoering ineens een hypnotiserende uitwerking op mij. Ik ben benieuwd wat de kinderen en bovenal mijn collega's hiervan vinden ...