donderdag 18 augustus 2016

pestmaskers

Naar aanleiding van één van de 'schaakplaatjes' van gisteren kwam Ton de Ruijter met het idee een thema van de middeleeuwse pestdokter met vogelmasker te maken en hij stuurde direct een eigen creatie in:



 Ik zeg wel 'middeleeuws', want dat is de eerste associatie die ik heb. Ik heb ook even geen zin om de geschiedenis hieromtrent precies te gaan uitvogelen. Mijn eerste kennismaking met dit gegeven was trouwens als kind in dit boek. Eng, hoor:


Ik heb de betreffende plaatjes gescand en de bijbehorende onder-,boven-, en zijschriften hier en daar een beetje verschoven. Het verhaaltje is duidelijk, denk ik:


Uit het album rolde overigens dit artikeltje uit de VPRO-gids, geen idee welk jaar. Had je d'r even bij moeten schrijven Turkenburg...



Ja, dat soort dingen doe ik met knipsels. Waar moet je ze anders bewaren? Later zullen mijn erven, of de mensen in de kringloopwinkel veelvuldig dit soort dingen uit boeken en LP-hoezen zien vallen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten