zondag 9 februari 2014

Dime Mystery Magazine (1932-33)

Afgelopen weekend ben ik begonnen met op een andere manier naar pulp-covers te zoeken. Tot nu toe pompte ik via de geëigende sites als tumbler, flicker, pinterest en enkele fb-pagina's zoveel mogelijk materiaal naar binnen en ging ik het later naar visueel thema ordenen. Als je echter zo'n enorme hoeveelheid plaatjes hebt kun je steeds minder makkelijk zeggen of je iets al hebt. Daarom en omdat ik een beetje aan een verandering in manier van werken toe was, ga ik het anders doen. Eerst ga ik van één bepaald blad alles proberen te verzamelen en dan kan ik die omslagen bij het browsen verder links laten liggen.
Er zijn natuurlijk al mensen die mooie overzichtjes hebben gemaakt, maar die hebben vaak niet van die goeie kwaliteit plaatjes. Daarnaast zijn er verzamelaars die trots hun aanwinsten in hoge resolutie hebbe gescand, maar die hebben dan weer niet alles netjes geordend en zo. U voelt hem al aan: ik heb me weer een tijdrovend klusje op de hals gehaald.

Ik ben begonnen met Dime Mystery Magazine (1932 - 1950), omdat de voorkantjes vaak thema's belichten die op dit blog aan de orde komen en ik vind sommige erg mooi. Ik ga niet alles overtypen en vertalen wat andere mensen hebben geschreven dus wat ik weet komt van deze pagina: http://www.philsp.com/mags/dime_mystery.html.

De plaatjes heb ik op een enkele na vervangen door betere versies van andere pagina's, hoewel ik me hier en daar afvraag of er niet té gelikt en perfectionistisch is geretoucheerd door deze en gene (zoals ik al eerder schreef hou ik van een tikkie oud en vergeeld). Soms ziet u dus twéé versies van dezelfde prent. De tekeningen uit 1932/33 zijn voor het grootste deel door Walter Baumhofer, kwam ik via pinterest en google te weten.



Eigenlijk vind ik veel die omslagen waar een boek schuin op wordt weergegeven een beetje lelijk. Het doet afbreuk aan de afbeelding. Dus ik ben wat gaan knoeien met Paint en Photogallery om het recht te zetten. De mogelijkheden van deze programma's zijn beperkt en er is veel kunst -en vliegwerk bij nodig. Ik weet ook niet of ze er op vooruit zijn gegaan, of dat ik er met mijn poten vanaf had moeten blijven, maar ik laat het zien, want anders heb ik anderhalf uur voor niets zitten prutsen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten