zaterdag 27 mei 2023

Wijdbeense benzo's

Degene die mij inwerkt is gepensioneerd psycholoog en zij deed een observatie over de huidige tijd waar ik het helemaal mee eens ben: na de pandemie lijken we net als na een oorlog weer tot de orde van de dag overgegaan. Er wordt nauwelijks meer over gepraat, ook niet over de mentale schade die het heeft aangericht. Van iedereen wordt verwacht dat we gewoon weer doorgaan, terwijl er met name onder jongeren en mensen die mentaal al kwetsbaar waren zoals ik wonden zijn geslagen. Ja, wat moet ik er verder over zeggen... 

Bij mij lopen er natuurlijk verschillende dingen door elkaar. Naast het weduwnaar met een bi-polaire stoornis zijn en het 'gewoon'  ouder worden, kreeg ik na de pandemie meteen een ingrijpende verbouwing voor mijn kiezen. Doordat dat alles bij elkaar vrij lang duurde, ben ik veel langer dan in de voorgaande 20 jaar verslavende benzo's alprazolam en oxazepam blijven gebruiken, geen dramatische hoeveelheden, maar toch: ze helpen nauwelijks meer en leveren zelfs bij geleidelijke afbouwpogingen ontwenningsverschijnselen op. 

Ik ben niet de enige, weet ik van een bevriend ambulant psychiatrisch verpleegkundige. Langdurig benzo-gebruik is bij zijn cliĆ«nten tijdens de corona-periode toegenomen en gebleven.  

Nu zijn er ook in het afgelopen jaar leveringsproblemen van o.a. alprazolam ontstaan. Na maanden van gedoe, de laatste tijd, zelfs om de 14 dagen en kleine hoeveelheden 'lenen' van andere apotheken, kreeg ik deze week te horen dat het definitief niet meer (door mijn apotheek)  te verkrijgen was. Dus morgen schakel ik over op lorazepam dat er qua biochemische eigenschappen het meest op lijkt. Van die dingen ja...  

Oh en dit vond ik ook wel een aardig stukje: 
























Geen opmerkingen:

Een reactie posten