zondag 1 september 2024

AI onvermijdbaar

Ja, ik trof dit plaatje op facebook.
-

Gelukkig stond in de comments de maker en het betreffende boekje vermeld:

Ik dacht dus: leuk! kunnen we weer even afwijken van die eeuwige schaarsgekleede dames, hoe amusant ik die ook vind en retro futuristische aflevering maken, met eventueel ergens een mooie dame in het decor. Maar ja, daar heb ik geen mapje van aangelegd, dus dan zou ik al mijn mapjes met schience fiction pulpcovers moeten doorworstelen... Laten we gewoon eens googlen en op Pinterest en zo zoeken. En béét, dacht ik bij dit plaatje
 
Maar dat blijkt dus een AI gegenereerde afbeelding te zijn net als deze:
Om een lang verhaal kort te maken. Het is dus heel moeilijk om zoektermen te verzinnen die originele pulp- en boekcovers opleveren. Waarschijnlijk is dit voor jullie helemaal geen nieuws, maar goed. Ook kom je best wel mooie plaatjes tegen die AI gegenereerd zijn, maar ze lijken zo op het eerste gezicht de menselijke creaties te verdringen op internet. Ik scroll dus regelmatig door Tumblr en af en toe pinterest om plaatjes te vinden. Die sla ik dan op in thema-mapjes, waaruit ik dan weer selecties maak van afbeeldingen die iets gemeen hebben of liefst een beeldrijmreeks vormen. Waarschijnlijk zijn er al AI-plaatjes in de verzamelingen verzeilt geraakt. Dat is uiteraard niet erg, want we doen dit voor de lol, maar het voelt minder leuk. De lol is er snel van af. En bekijk dit nu eens:

 

Ik snap de bedoeling wel, maar voor mij is de eerste vereiste van een partner toch dat je er mee kunt knuffelen en dat lijkt me met een hologram, in tegenstelling tot wat we in Star Trek zien, niet mogelijk. 


Over Star Trek gesproken: afgezien van enkele uit de lucht gegrepen uitspraken als zou dit bijvoorbeeld door Star Trek fans één van de slechtste afleveringen zijn, ben ik het eens met het punt dat deze man wil maken: een relatie ontleent haar waarde juist aan het feit dat de ander niet altijd aan je verwachtingen en verlangens voldoet en aan het gegeven dat je met je eigen en je partner's "tekortkomingen" (naar woord, maar bij gebrek aan beter) moet leren omgaan.
   
 Enfin, van die dingen, ja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten